islányok festenek és kézlenyomatot készítenek

Zoznámte sa so zručnosťami 4‑ročného dieťaťa

Cez predškolský vek sa vaše dieťa rozvíja neuveriteľným tempom. Zahanbené, osamotene hrajúce dieťa začína objavovať svojich rovesníkov. Môžete si všimnúť, že je vytrvalejšie a lepšie znáša aj námahu. Môžete spolu organizovať aktivity, kde príde vhod jeho vytrvalosť: bicyklovanie, prechádzka, futbal, hry vonku.

Pre 4‑ročné dieťa je dospelý najdôležitejším vzorom, ktorý napodobňuje – od nás záleží, aký obraz o svete si vytvorí. Nie je to len učenie, ale aj to, čo si nežne všimne a ako to hlboko ovplyvní jeho osobnosť, schopnosť riešiť problémy, správanie. K tomu prispievajú aj dedičné faktory.

 

Telesné predispozície a záujmy sa líšia

Už v dojčenskom veku môžu byť dedičné znaky zjavné, najmä ak má dieťa súrodenca s odlišnou povahou a stavbou. Ako rastie a objavuje svet, má možnosť vyhovovať jeho individuálnym záujmom a konať podľa vlastných schopností a sebadôvery.

My, rodičia, môžeme vytvoriť bezpečné a slobodné prostredie. Balancovanie medzi voľnosťou a vedením (prípadne zákazom) nie je ľahké – kľúčom je dôslednosť a pevnosť tam, kde rozhodujete len vy.

Prečo je hra najdôležitejšia

Dieťa hrá inštinktívne – hru vedie vnútorná potreba. Každá hra je zároveň učením: podporuje pohyb, pozornosť, kreatívnosť, komunikáciu i socializáciu. Hrá si, zatiaľ čo sa vyvíja jeho zrak a sluch.

Malý chlapec hrá futbal so psíkom v snehu

Každé dieťa sa hrá unikátnym spôsobom – je to správne také, aké to robí. Potrebuje priestor, čas, podnetné prostredie, rovesníkov a predovšetkým slobodu.

Spoločná hra je najzábavnejšia

V rannom predškolskom veku sa deti hrajú prevažne osamote a sú iba observátormi. V stredne veľkej skupine však čoraz častejšie interagujú, vyberajú si kamarátov a začínajú sa navzájom zaujímať. Objavuje sa spoluhrá, ktorý sa stane ideálnym parťákom.

Deti sa hrajú spoločne s pani učiteľkou

Na scénu prichádza kooperatívna hra – prvý vedomý tímový režim: „Uvarme bábikám chutný obed a dajme im čaj!“ – a objavuje sa herecká hra.

Pohybový vývoj: efektivita a obratnosť

Veselý chlapec beží

Čo všetko už dokáže 4‑ročné dieťa:

  • Stojí na jednej nohe približne 6 sekúnd, dokáže aj 3–5 skokov na jednej nohe
  • Chodieva po čiare – nohy za sebou
  • Rýchlo beží, mení smer bez straty rovnováhy
  • Vie kopnúť do lopty s určitou presnosťou, používa správnu techniku
  • Už zvláda sprchovanie a umývanie skoro samostatne, kultivovane je schopné jesť a piť
  • Stavať jednoduchšie stavby, rangovanie…
  • Jemná motorika: obliekanie, zapínanie gombíkov, príprava jedla, tvorenie s hlinou či pieskom – všetko pomáha.

Ako dieťa vníma svet

Dieťa dokáže odlíšiť pozadie od hlavnej časti, formy a kategórie veľkosti sa etabliujú, pozná základné geometrické tvary a ťažko/ľahko či hrubé/hladké vníma cez hry. Vnímavosť a pozornosť sa rozvíja prostredníctvom jednoduchých aktivít a hier v domácnosti.

Sociálna hra a empatia

Dieťa začína s rešpektom slugárensky komunikovať: používa slová „ďakujem“, „prosím“, v hre sa delí, čakať svoj rad, vníma emócie druhých a dokáže pokojne rešpektovať konflikt. Bodom pomoci je jednoduché „pozdravenie, žiadosť o pomoc“, ale aj schopnosť pomenovať potom svoje pocity („som nahnevaný“, „teším sa“).

Zdroj:

mamaaja.sk – „Vývoj dieťaťa 4–4,5 roka

HelpMeGrow MN – „4‑Year Child Developmental Milestones

×