Aké sú hlavné míľniky v sociálnom vývine bábätka?
Keď sa novorodenec narodí, okamžite hľadá bezpečie. A to preňho predstavuje blízkosť mamičkinho tela, jej hlas, dotyk. Najupokojujúcejšie preň je tlkot jej srdca, dych a blízkosť materského mlieka. Toto teplo mu pomáha zvládnuť chvíle, keď je nepokojné, plače alebo potrebuje oporu. Starostlivosť a spoľahlivé reakcie – zobratie na ruky, pohladenie, prebalenie, dojčenie – mu dávajú istotu v tomto novom, podnetmi naplnenom svete.
V minulosti sa verilo, že novorodenci necítia – ani bolesť, ani radosť. Dnes už vieme, že aj tí najmenší vnímajú fyzickú bolesť a reagujú na ňu – možno trochu pomalšie, ale predsa. Rovnako dávajú najavo svoj diskomfort, napríklad keď sa im nepáči obliekanie.
Preto je dobré nájsť rovnováhu – dopriať dieťatku priestor na spoznávanie sveta, ale zároveň mu byť nablízku, ak potrebuje našu prítomnosť.
Od 6. týždňa sa objavuje diferencovaný plač – prečo?
Vďaka krásnej komunikácii medzi mamičkou a bábätkom dieťatko rýchlo pochopí, že rôzne potreby môže signalizovať rôznym tónom či intenzitou plaču – a mama ich rozpozná. Tento výrazný plač je dôležitý až do momentu, kým nezačne bľabotať.
Rozlišujeme plač z bolesti, hladu, diskomfortu alebo nudy. Dieťatko však môže pociťovať aj chlad, túžbu po fyzickom kontakte alebo frustráciu.

Na konci 2. mesiaca sa objavuje sociálny úsmev – vedomý, vďaka túžbe po spoločnom šťastí a napodobňovaniu dospelých. Pre posilnenie vzťahu sú dôležité spoločné rituály – kúpanie by malo byť jemné, radostné, sprevádzané spevom či rozhovorom, upokojovanie by malo byť trpezlivé a empatické.
V 3. mesiaci reaguje úsmevom a zvukmi
Zistí, že vie komunikovať – a že je to účinné. Usmieva sa, aby si udržalo prítomnosť mamy. Dôležité je vytvoriť pre dieťatko príležitosti na samostatnú hru. Každé bábätko má iné potreby – niektoré túžia po blízkosti viac, iné menej. Niekedy postačí, ak mama rozpráva o tom, čo robí – dieťa to vníma a cíti sa bezpečne.
Obracia sa k dospelým čoraz viac
Vo veku 4–6 mesiacov je už pripravené na očný kontakt a vedomú interakciu. Jeho správanie je viac riadené náladou a vôľou. Často uprednostní kontakt s dospelým pred vlastnými hračkami. V 6. mesiaci si začne priať, aby sa jeho pozornosť zhodovala s pozornosťou rodiča – chce zdieľať zážitky.

Hrajte sa spolu! Bábätká milujú šteklivé hry, pesničky, kolísanie, veršovanie. Každý takýto zážitok buduje dôveru. O rozdieloch medzi úlohami mamy a otca si môžete prečítať v našom článku O úlohách otcov
Medzi 6. a 9. mesiacom – spoločné hry s predmetmi
Sú to chvíle, keď rodičia a bábätká objavujú svet hračiek spolu. Dieťatko však už dá najavo, keď chce byť chvíľu samo. Keď ho niečo vystraší, hľadá oporu.
V tomto období sa učí samostatnosti aj strachu. Keď sa začína pohybovať, vzďaľuje sa a opäť vracia – tento prirodzený kolobeh vytvára základy bezpečného pripútania. Dôležitú rolu opäť zohrávajú aj otcovia – ich štýl hrania je iný a dopĺňa materskú prítomnosť.
Ak sa dieťa vyhýba kontaktu, poraďme sa s detským lekárom.

Ťažké lúčenie s otcom?
Medzi 9. a 12. mesiacom môžeme zažiť slzavé lúčenia, keď ocko odchádza do práce. Je dobré túto situáciu s dieťaťom natrénovať – a vždy dbať na radostné zvítanie. To isté platí pre mamičku – dôležité je dieťa zveriť osobe, ktorú pozná a má rád. Viac o separačnej úzkosti nájdete v článku o separačnej úzkosti.
Má už ročné dieťa zmysel pre humor?
Áno, začína rozumieť vtipom, aj keď ich len pozoruje. Má svojich obľúbencov – plyšáčikov, súrodenca, starých rodičov. Umožnite mu tráviť čas s blízkymi. Vo veku 1,5 roka môže byť stále hanblivé voči cudzím.
Buďte dôslední! Hoci je už malý prieskumník, potrebuje hranice – kvôli bezpečnosti aj predvídateľnosti. Dôslednosť znamená jasnosť – čo raz povolíme, to by malo zostať povolené. A čo zakážeme, to nech zostane zakázané.
Podporujte samostatnosť – pokojne aj tým, že mu dáte krabičku so zaujímavými vecami z kuchyne.
Okolo 1,5 roka úzkosť z odlúčenia slabne

Dieťatko sa ľahšie lúči, zvyšuje sa jeho sebadôvera a uvedomenie si vlastného tela. Začína pomenúvať svoje činy („Lili papá“), napodobňuje dospelých, hrá sa na domácnosť. Učí sa rodinným pravidlám – ktoré aj komentuje.
Sociálne hry sa ešte neobjavujú, no niektoré deti už nastupujú do jaslí – sú pripravené dôverovať inej dospelej osobe.

Vo veku 2–2,5 roka sa zvyšuje záujem o druhých
Deti sa začínajú viac zaujímať o iných – najmä rovesníkov. Ak sa s nimi ešte nestretli, materská škola im tieto možnosti čoskoro ponúkne. Prichádza obdobie vzdoru – je dôležité ho dobre zvládnuť. Viac sa dočítate v článku Ako zvládnuť obdobie vzdoru?.
Použité a odporúčané odborné zdroje:
ZdravieDieťaťa.sk – Vývin dieťaťa. Dostupné na
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR – Cesta dieťaťa v ranom veku (odborný dokument).