
Aké zručnosti má päťročné dieťa?
Počas predškolského veku prebieha ohromne rýchly rozvoj v myslení, socializácii, samostatnosti, komunikácii a pohybe. Ako rodič môžete byť prekvapení, ako sa váš malý odkedy dovtedy otvorený, spolupracujúci a samostatný! Svet sa pred ním doslova otvára a dieťa je neustále v pohybe – skúma a objavuje.
Čo dokáže päťročné dieťa?
Dieťa už dokáže zdieľať hračky, pomáhať, prejavovať starostlivosť a spolupracovať, pričom čoraz lepšie zvláda a reguluje vlastné emócie. Pomáhajú mu spoločenské hry, ktoré učia prijímať náhodnosť a prehru, a kartové hry rozvoj empatie a pozornosti voči ostatným.

Päťročné deti milujú rolové hry, obliekanie do dospeláckych šiat, vznikajú originálne kombinácie z rodičovho šatníka. Knihy a hudba sprevádzajú ich detstvo – je dôležité im túto skúsenosť neustále poskytovať.
Sú veľmi samostatné – umývajú si zuby a neutierajú ich kefkou, zapínajú gombíky, zatvárajú zipsy, upratujú, dodržiavajú hygienu pri WC. Naplánujú si činnosť a dokážu ju zrealizovať samé. Pomáha, ak ich jemne povedomím, napr.: „Ak uložíš bábiky na poličku, budú sa cítiť lepšie, ako keď sú na zemi.
Ako podporovať samostatnosť?

Samostatnosť zahŕňa schopnosť rozhodovať sa, konať a riešiť problémy. Dieťa potrebuje priestor na objavovanie, skúsenosť robenia chýb – s ochrannými hranicami. Kľúčové sú trpezlivosť a dôslednosť.
Tipy:
- Povzbudzujte a chváľte ho
- Zapájajte ho do vecí, ktoré sa ho týkajú
- Zadajte mu úlohy primerané veku
- Dajte mu čas skúšať
- Buďte trpezliví, občas flexibilní
- Učte ho vnímať, kedy potrebuje pomoc a kedy dokáže sám
Regresia samostatnosti je možná pri väčších životných zmenách (rozvod, sťahovanie, narodenie súrodenca). Vtedy môže byť dieťa úzkostnejšie pri samostatnom spánku či obliekaní. S citom mu pomôžete prekonať ťažkú fázu.
Dôležitá úloha škôlky pre socializáciu
Každé dieťa sa vyvíja jedinečným tempom. V bezpečnej komunite škôlky si osvojuje emócie, návyky, komunikáciu a riešenie konfliktov. Získava skúsenosti poskytované vhodne prispôsobeným prostredím, ktoré formuje jeho spoločenské cítie.

Škôlka podporuje:
- Otvorenosť k novým informáciám
- Flexibilitu a schopnosť sebaregulácie
- Samostatnosť v rozhodovaní
- Prispôsobenie sa skupine a pravidlám
- Realizáciu vlastných nápadov a ich verbálne vyjadrenie
- Tvorbu vlastného názoru a vnútornú disciplínu
- Solidaritu, pomoc slabším a bez predsudkov
Čo je to obdobie „sociálneho prečo“?
Tento fenomén sa objavuje okolo 4–5 rokov. Dieťa kladie nekonečné otázky, často nezávislé od predošlých. Tieto otázky nie sú len o obsahu – slúžia na udržanie komunikácie s dospelým, ktorého chce mať blízko. Ak dostáva odpovede s pozornosťou, cíti sa bezpečne. Ak sa však stretáva s odmietaním, môže prestať pýtať.
Rozvinutá reč
Rečový vývoj je individuálny, ale okolo 5 rokov už v predškolskom veku často pusobí odborná intervencia. Fonetické chyby sú normálne, no logopédia pomáha ich upraviť. Výrazne sa rozširuje slovná zásoba, dieťa tvorí vlastné spojenia slov a hovorí súvislé, pestré vety.
Orientácia v priestore
Pri kreslení vie správne zobraziť postavy v priestore – pred, za, nad, pod. Používa predložky aj v reči. Vie vnímať veľkosť predmetov aj z rôznych vzdialeností.
Pohybová koordinácia a obratnosť
Dieťa už:
- Šplhá po schodoch aj bez držania
- Behá, skáče, balansuje
- Skáče na jednej nohe, robí kotrmelce, hojdal sa
- Blízko šiestich rokov si udržuje pozornosť na aktivity

Na ihrisku sa dieťa učí skákať, šplhať, vyžaduje si odvahu, sústredenie a rozvíja zručnosti. Tam vznikajú prvé priateľstvá – rýchlo označí za najlepšieho kamarátka toho, s kým sa bez zábran hral nedávno.
Zdroj:
Najmama.sk – „Má už päť rokov? 10 dôležitých míľnikov, ktoré zažije päťročné dieťa
Eduworld.sk – „Ako môžete rozvíjať svoje päťročné dieťa?