
Spoznajte zručnosti 3‑ročného dieťaťa!
Predškolský vek je obdobím, keď rodičia vidia, ako sa ich dieťa otvára svetu, potrebuje rozšíriť silnú väzbu s matkou o nové známosti a skúsenosti. Adaptácia na škôlku nemusí byť vždy hladká — kľúčové je citlivé začleňovanie, pokojné nastavenie rodiča a sebavedomý prístup učiteliek. Po adaptácii si vás poteší návrat dieťaťa — domov šťastné z nového obrázka, básničky či kamarátstva. Spoznáva rovesníkov najprv cez pozorovanie, potom sa zapája do spoločnej hry.
3‑ročné dieťa už používa „ja“ a prosí o pomoc
Užívanie prvej osoby (— „ja“), aktívne vyjadrovanie pocitov a vedomie vlastných potrieb sú jasné milníky v tomto veku.
Zdieľanie hračiek a prejavy vzdoru

Objavuje sa ponuka predmetov, záujem, niekedy však aj hnev. Škôlka prináša nové pravidlá, často ľahšie akceptovateľné než doma. No doma sa energia uvoľní — tzv. „výbuch gőzu“ je bežný.
Medzi 2–3 rokom môže prepuknúť vzdor — odmieta sa obliekať, odísť alebo sa zachová veľmi impulzívne. Rodič môže pocítiť silné emócie, ktoré môžu viesť k pocitu viny. Toto správanie sa objavuje, keď sa dieťa snaží uplatniť svoju vôľu, no stretne sa s frustráciou.
Dôvod vrstvivej frustrácie a snaha o samostatnosť v kolízii s neschopnosťou riešiť to — spôsobujú tieto výbuchy. Tieto záchvaty sú súčasťou vývinového procesu, nie úmyselné.
Pohybový vývoj: hrubá a jemná motorika

- Dokáže stáť na jednej nohe 1–2 sekundy, aj na špičkách.
- Chodí a schádza po schodoch striedavo bez držania.
- Rád používa odrážadlo, zlepšuje rovnováhu, prefárči.
Jemné pohyby sa tiež rozvíjajú — má lepšiu kontrolu ruky, kreslí tvary, využíva ceruzku. Pomáha rozvoj kreativity: hlinené plastelíny, kreslenie, tvorenie.
Dominancia ruky sa rodí
Hoci ešte prebieha formovanie preferencie pravej alebo ľavej ruky, ak je tendencia výrazne jednostranná, odporúča sa konzultovať s odborníkom.
Egocentrické myslenie
Dieťa vníma svet prevažne z vlastnej perspektívy. Čo ho zaujíma, to chce, a svoje myšlienky vyjadruje prevažne jednoducho — niet divu, kladie nekonečné otázky: "Prečo?", "Ako?", "Čo to je?"
Rečový vývoj — rast slovnej zásoby a konceptuálne chápanie
- Vie poslúchať príbeh 10–15 minút, porozumie dlhšej vete, používa predložky (na, pod, za).
- Aktívna slovná zásoba môže činiť 700–900 slov, je zrozumiteľný aj cudzincom.
- Občas sú viditeľné prestávky v reči — nie je to koktanie, ale prejav veľkého myslenia.
Samostatnosť v každodenných činnostiach

Deti začínajú samé jesť, manipulujú s lyžicou a vidličkou, používajú nocník, niekedy dokážu samy umyť ruky či vysmrkať si nos. Potreba praktických pomôcok (ako LiaaBébé odevy) môže veľmi pomôcť pri uľahčení samostatnosti.
Zdroj:
Modrý koník – „3–4 ročné dieťa“
SpokojnáMama.sk – „3‑ročné dieťa – vývoj a správanie predškoláka