Kisfiú fejjel lefelé kukucskál lábai között

Ako sa vyvíja dieťa vo veku 12 – 18 mesiacov?

Dieťa medzi prvým a osemnástym mesiacom života je už veľmi pohyblivé, zvedavé a túži po učení. Vyjadruje sa, neustále komunikuje s dospelými. Napodobňuje nielen reč, ale aj činy – dokonca aj smiech. Začína sa formovať jeho zmysel pre humor.

Vníma vzdialenosti, hĺbky a výšky v priestore

Dievčatko sedí na podlahe a prezerá si knihu s obrázkami

Zrak sa vyvíja ešte intenzívnejšie v spojení s pohybom. Takmer každé bábätko skúsi pozerať sa dolu hlavou alebo si samé listovať v knižkách. Veľa mu dáva kontakt s prírodou – deti veľmi skoro spoznávajú prírodné materiály, listy, plody a s radosťou sa pohybujú na čerstvom vzduchu. Nemusí to byť len ihrisko – pokojne sa prechádzajme s dieťatkom v parku alebo sa vyberme na výlet do prírody, kde môže samostatne objavovať.

Okolo 18. mesiaca dieťa rado objavuje malé známe detaily a predmety v rozprávkových knižkách. Často nás na ne opakovane upozorňuje, keď vyberieme tú istú knihu. Mnohé deti už dokážu pozorne sledovať rozprávku s premietaním a vnímajú, ako rozprávač mení hlas podľa postáv. Je to vlastne hra na role – vedená dospelým.

V zrkadle dieťa vníma priestor. Rado sa pozerá na seba – alebo skôr na „to druhé dieťa“, ktoré tam vidí.

Hľadá, odkiaľ prichádza zvuk

Sluchová pozornosť sa okolo 12. mesiaca výrazne zlepšuje. Dieťa sa snaží rozlišovať jednotlivé zvuky – s veľkým úspechom. Hľadá ich zdroj a očakáva reakciu od dospelého. V týchto chvíľach mu povedzme, čo to bolo, aby si mohol zvuk spojiť s významom.

Je dôležité, aby sme na dieťa hovorili zrozumiteľne a čisto. Hoci počuje aj seba, vlastný hlas nepočuje tak presne ako nás. Jemný sluch sa ďalej rozvíja – čo je základom porozumenia reči a začiatku hovorenia. Medzi 15. a 18. mesiacom už vyslovuje slová a veľmi miluje piesne a hudbu.

Rozpoznávame čoraz viac slov, ktoré používa

Deti sú nadšené, keď začnú opakovať slová dospelých. Často si vyberú posledné alebo najzvučnejšie slová vo vete. Aktívna slovná zásoba zahŕňa často používané slová, zatiaľ čo pasívna obsahuje tie, ktoré zatiaľ nepoužívajú, ale poznajú. Táto pasívna zásoba rýchlo rastie – a jedného dňa zrazu „vybuchne“ a dieťa ich začne hovoriť.

Niektoré deti začnú rozprávať skôr, iné čakajú a potom prekvapia krásne zrozumiteľným prejavom. Okolo 15. mesiaca slová nahrádzajú bľabotanie. Dieťa rozumie už viac ako 100 slovám. Mnohé vyjadrujú celé myšlienky jedným slovom – napríklad „lopta“ znamená „daj mi loptu“.

Hovorme s dieťaťom jednoducho a jasne – tak mu uľahčíme porozumenie aj učenie. Už v 15 mesiacoch rozumie požiadavkám a často ich splní.

Okolo 12 mesiacov chodí popri nábytku, bokom a s oporou

Bábätko stojí a drží sa nábytku

Prichádzajú prvé kroky – zatiaľ ešte s oporou, neisté, s výkyvmi rovnováhy. Keď sa držia nábytku, niekedy nechtiac pustia jednu ruku, aby mohli uchopiť hračku. Čoraz častejšie sa držia len jednou rukou – a čoraz dlhšie. Rodičia netrpezlivo sledujú, kedy príde ten moment, keď pustia obe ruky.

Už sa nepokúšajú stáť len s oporou – cvičia to aj uprostred izby bez pomoci. Postavia sa, balansujú, potom si sadnú. Stoja čoraz dlhšie. Od prvého kroku ich delí len chvíľa. Postupne si uvedomia, že ak stratia rovnováhu, môžu sa oprieť o ruky alebo si sadnúť. Táto istota ich povzbudí – odvážne sa vydajú od nábytku či rodiča k inému cieľu. Samostatná chôdza sa vyvíja individuálne, v širokom časovom rozmedzí.

Ako mesiace plynú, zlepšuje sa koordinácia aj rovnováha. Už dokáže hodiť loptu bez straty rovnováhy. Kým najskôr chodí so širokým rozkrokom a kýve sa, okolo 18. mesiaca už kráča s užším postojom a väčšími krokmi.

Odstraňujme mu z cesty prekážky – ešte ich nevníma! Ľahko zakopne o prah alebo hračku. Stále aj lezie – niekedy sa tak cíti istejšie.

Aby ho oblečenie pri pohybe neobmedzovalo – ak je príliš tesné, nepohodlné, posúva sa alebo je v ňom príliš teplo –, vyberajme pre neho ultra pružné bambusové oblečenie LiaaBébé s termoregulačnými vlastnosťami!

Jemná motorika: chytanie, púšťanie, kladenie. Tieto pohyby dieťa neúnavne trénuje. Preskúmava celý priestor. Lezie, drží sa, šplhá – buďme opatrní!

Zlepšuje sa aj používanie nástrojov – chápe, ako fungujú určité predmety. Po prvom roku rado hrá s loptou. Prichádza čas tvorenia – kreslenie, čmáranie, modelovanie so slaným cestom prináša radosť a úspechy.

Prekladá, stavia, nalieva, rozbaľuje – všetko ho zaujíma a veľa vecí už zvládne samé.

Ako sa vyvíja socializácia v tomto veku?

Chlapček nadšene ukazuje na niečo prstom

Ak niečo chce, ukáže na to prstom. Podobne ukazuje aj známe postavičky v knihe. Objavuje sa zmysel pre humor – smeje sa na situáciách, ktoré sa nedejú jemu, ale pozoruje ich zvonka.

Je naviazané na rodičov, svoje hračky, s obľúbeným plyšákom chce spať. Je dôležité, aby sa stretávalo aj s inými blízkymi – starými rodičmi, kamarátmi rodiny.

Okolo 15. mesiaca sa môže objaviť separačná úzkosť – strach z odlúčenia od rodiča. Dieťa rado napodobňuje jednoduché činnosti: mieša lyžicou v miske alebo česá svoju bábiku.

Je veľmi samostatné – rado si samé vyzlieka oblečenie, spolupracuje pri obliekaní. Pokúša sa jesť samo – potrebuje však trpezlivú pomoc rodiča.

Dieťa prechádza obdobím riešenia problémov

Stále sa hýbe – prenáša, triedi, stavia, rozoberá, tvorí. Dajme mu do rúk vhodné kuchynské nástroje – môže ich trieskať, presúvať. Prichádza čas vhadzovacích hier – najprv sa s nimi trápi, no časom pochopí veľkosti, tvary, farby. Ak má v izbe krabicu na hračky, rád ich do nej ukladá.

Vývoj dieťaťa sledujeme v našich blogoch podľa jednotlivých fáz. Ak hľadáte komplexný článok o vývine bábätka, nájdete ho tu!

Vývoj dieťaťa sledujeme v našich blogoch podľa jednotlivých fáz. Ak hľadáte komplexný článok o vývine bábätka, nájdete ho tu!

Zdroj:
Úrad verejného zdravotníctva SR – „Program podpory zdravia detí a mládeže

VÚDPaP – Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie

×