A hat hónapos kisbaba már kiskanállal eszi a bébiételt

Ako sa vyvíja bábätko v 6. mesiaci?

Mnohí rodičia majú pocit, že po dosiahnutí šiesteho mesiaca sa začína nová fáza – najmä kvôli intenzívnejšej spoločnej komunikácii a hre. Bábätko si viac uvedomuje svoje okolie, snaží sa ho pochopiť a zapojiť dospelých do svojho sveta. Už nielen pasívne reaguje – očakáva odpoveď na svoje signály, potrebuje rozhovor, ktorý je preňho zážitkom.

Spánok je už väčšinou ustálený, no môže ho narušiť rast zúbkov. Prichádza aj obdobie prikrmovania, ktoré je pre dieťa zaujímavé a plné nových chuťových zážitkov. Keďže sa bábätko začína aktívnejšie pohybovať, treba mu pripraviť bezpečné prostredie – všetko, čo by mohlo ohroziť jeho zdravie, odstráňme z jeho dosahu. Každý drobný predmet si vkladá do úst, skúma ho, preto pozor na zásuvky, rastliny, ostré či malé predmety.

Sleduje detaily a hĺbku

Zrak sa výrazne zlepšil – dieťa vníma pohyby, tvary, malé otvory či výčnelky na hračkách. S radosťou skúma ich dotykom aj ústami. Objavuje, že hračka sa zmestí do inej, že veci majú vzťahy v priestore. Vníma vzdialenosti a hĺbku, a preto sa zaujíma o predmety v okolí.

Aby si mohlo rozvíjať slobodu pohybu a objavovanie, pripravme mu bezpečný priestor s dostupnými hračkami. Nezabúdajme však, že ešte neodhadne hĺbku – môže ľahko spadnúť napríklad z postele. Najlepšie je pohybovať sa na zemi a ponúknuť mu nízke objekty (vankúšiky, podložky), ktoré mu pomáhajú chápať priestor.

Hľadá zdroj zvukov

Bábätko sa otáča za zvukmi, vníma predmety aj osoby mimo svojho priameho zorného poľa. Zatiaľ ešte nereaguje na podnety zozadu, pretože jeho rovnováha nie je úplne vyvinutá. Miluje vydávanie zvukov – búcha predmetmi, skúma, čo aký zvuk vydáva.

Rozprávajme sa s ním – vníma našu reč, rozpozná svoje meno. Vie, kedy má čakať, kedy môže reagovať. Pokúša sa napodobniť zvuky dospelých.

Kedy spozornieť?

Ak bábätko často „skáče do reči“ a nereaguje v správnej chvíli, môže to naznačovať, že nepočuje dobre. Chronický zápal stredného ucha môže viesť k dočasnému alebo trvalému zníženiu sluchu.

Bľabotanie – začiatok komunikácie

Gúganie sa mení na bľabotanie – vznikajú zvuky a slabiky (napr. papapa, tatata), ktoré sú zreteľnejšie a zrozumiteľnejšie. Dieťa sa vedome pokúša vytvárať hlásky svojho materinského jazyka. Často nás takto zdraví – smeje sa, kope nožičkami, teší sa. No zároveň už prejavuje aj negatívne emócie.

Komunikujme s ním v každej situácii – tak mu ukazujeme, že ho počúvame, že medzi nami funguje vzťah a dôvera. Podpora je dôležitá aj vtedy, keď nie je spokojné – ak mu niečo chýba, chce to vyjadriť.

Rýchly pohybový vývoj

Dieťa na chrbátiku symetricky pohybuje končatinami, vedome používa ruky, nohy aj prsty. Vie uchopiť hračku, preložiť si ju z ruky do ruky a búchať nimi o seba.

V polohe na brušku je už skúsený – opiera sa o dlaň, zdvíha hrudník, často kvôli dosahu hračky. Vie sa otočiť z bruška na chrbát a späť.

Držanie hlavy je stabilné ako u dospelého – to je dôležitý vývojový míľnik, ktorý ukazuje stav nervovej sústavy. Zatiaľ čo iné pohyby (plazenie, otáčanie) sa líšia individuálne, hlavička by mala byť stabilná.

Prikrmovanie prináša nové výzvy pre svaly okolo úst – dieťa sa učí hrýzť, prijímať lyžičku, piť z pohárika. Jazýčkom posúva jedlo a menej ho už rozotiera po tvári či oblečení. Začína prstíkmi zbierať jedlo – učí sa samostatnosti.

Ak sa zdá, že dieťa neleží rado na brušku, alebo že vynecháva plazenie, je dobré navštíviť špecialistu na detský pohybový vývoj. Ten pripraví individuálny cvičebný plán, čím môžeme predísť neskorším poruchám učenia. Neskúšajme náhodné videá z internetu – len odborník vie, čo vaše dieťa skutočne potrebuje.

Sociálny vývoj v plnom prúde

Ocko sa hrá so svojím 6-mesačným synčekom

Bábätko rozumie čoraz viac – sleduje rodičov, usmieva sa na nich, vydáva zvuky, aby s nimi komunikovalo. Spoločné hranie ho baví – a otcovia zohrávajú kľúčovú úlohu v emocionálnom vývoji.

Prečo je úloha otca taká dôležitá? Prečítajte si v našom predchádzajúcom blogu o význame otca v živote dieťaťa.

Vymýšľajme spoločné hry – napríklad výmenu hračiek sprevádzanú slovami „prosím“ a „nech sa páči“. Dieťa sa tak naučí, že hračku dostane späť – naučí sa dôverovať.

S radosťou sa učí

Prikrmovanie prináša nové chute aj skúsenosti. Sleduje lyžičku, otvára ústa, spolupracuje pri kŕmení. Aj kúpanie prebieha pokojne, pozná rituály a teší sa na ne.

Dievčatko hrá hru kuk s rukami na tvári

Objektová stálosť sa ešte len vyvíja – hry ako kuk mu pomáhajú pochopiť, že veci existujú, aj keď ich práve nevidí. Ponúkajme mu rôzne predmety z domácnosti, nielen hračky z obchodu – rozšírime mu tak obzory.

Staňme sa sprievodcami jeho samostatnosti

6-mesačné bábätko samostatne je malými ručičkami

Nech dieťa skúša samo jesť – samozrejme pod dohľadom. Mäkké kúsky zeleniny alebo iné vhodné jedlá mu pomáhajú rozvíjať motoriku. Zisťuje, že jedlo je radosť, rozpozná rutiny ako prebaľovanie či kúpanie, spolupracuje pri obliekaní – napríklad dvíha nožičky.

Tento vek je krásny – bábätko sa otvára svetu, komunikuje, učí sa verbálne aj neverbálne.

Zdroj:
Únia materských centier (ÚMC)

Program starostlivosti o rané detstvo – Ministerstvo zdravotníctva SR

 

×